Sunday, August 30, 2009

Rezeki Bulan Puasa

Semalam - 29 August 2009...

tepat kul 10.23malam... aku br sedar lps tertido mse tgk nurkasih.... still baring kt kusi panjang umah sewa aku...
tibe2 ade bunyi "psssttt..... pssstttt!"... aku menoleh keluar.... tgk2 kt tangga umah aku ade seorang lelaki cina tengah pegang guni.... die bertanye, "mau ikan ka?? leh masak2 makan2...." aku yg memang tengah mamai jadi blur jap... terus aku panggil zali yg mase tu tgh mhadap tv... zali pun bangun dan berjumpa ngn lelaki cina ni...

"ape bos??" tanya zali...
"ni ade ikan sikit, mau ka?? leh masak2" jawab lelaki cina terbabit...
"free ke??" tanya zali sekali lagi... tidak semena-mena pokloh keluar dari bilik dan gi kat lelaki cina tu... "ape ni? ikan yea?" tanye pokloh...
"aah... ambik la, free saja... wat masak2 ea..." jawab lelaki cina terbabit...
zali dan pokloh seraya menjawab, "ooo.. ok2... tenkiu ya"....

haa, nak tau ape lelaki cina tu bagi?? ikan talapia 4 ekor.... mak aihhh... rezeki sungguh... lelaki cina ni sebenarnye jiran sebelah umah kitorang je... kitorang memang tau orang seblah ni kaki pancing.... time kasih banyak2 la yea... baik hati sungguh....


ni la ikan talapia yang jiran bagi... 4 ekor semuanya.... jadila, yang ade kt umah pun 5 orang je... yg laen balik kg...



haa, ni abang ayen kite.... die la chef umah kitorg... kalau bab memasak, serah kat die je... memang stok pandai masak la.... hohoho... tgk tuh, die siang ikan.... rilek je... aku xreti... hehehe...:P



aha, ni lak die duk goreng ikan talapia yang 4 ekor tuh.... lagi rilek... x tengok kamera pun mase goreng... kalau aku, tgh tido pun still tgk kamera lagi.... hohoho...:P



aha... ni la ikan yang da dimasak.... aku amik gamba satu je... yang len x amik sebab da lapa.... sentap je... x ingat amik gamba da... haahahaha...


oho.... so, sahur semalam kitorg x abis duit pun... just masak nasi n ayen wt masak kicap, ikan talapia goreng, telur dadar n aku bersama duang g beli kuah kari.... waahhh, da mewah da tu tuk sahur bagi kitorg yg bujang nih... hehehe...:P


papehal pun, sejuta2 terima kasih kepada jiran aku yang bagi ikan nih... baik hati sungguh... nanti ade makanan kitorg balas eh...... heee....:P

selamat berpuasa...!

Moral Of The Story - 1 Malaysia kan?? hee...:P

7 comments:

am3r said...

xde slera aku tgk ikan tu setelah di goreng :D

farwalis said...

nseb bek aku orang jb.. orang jb xmkn ikan sungai.. hehehe

JAY said...

amer, damn! dun judge a book by its cover.... huhuhu....:P

caki, owh??

biri-biri nakal said...

sape kene sumpah jadi ikan talapia tuh..? eee...ntah2.. ikan tu di bomoh..

sbb ikan talapia adalah makanan hantu bagi kepercayaan org2 cina zaman dahulu...

JAY said...

ye dop mu pali?? ah sudoh doh la.... seram sejuk da aku ni... hehehehe....:P

...otEq.... said...

ayin boleh masak?

brtuah la korang...;)

JAY said...

huhuhu.... tu la... bertuah lg sape yg dpt ayen....:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails