Thursday, May 13, 2010

Selamat Hari Ibu, Mama


rasanya tak terlalu lewat lagi untuk aku buat post ni.. biarlah lambat 2, 3 hari... huhu..:P


haa, ni mama aku.. namanya nawal binti mohd nor

mama, yea.. aku panggil mak/ibu/bonda aku dengan panggilan mama.. kenapa? entahla, patut kena tanya mama aku..

sejak dari kecil aku dah guna panggilan nih.. rasa mesra sangat.. bile nak try guna mak/ibu/umi, jadi ginjal la pulak bunyinya.. tak sesuwaiii..

kalau nak dibandingkan antara mama dan arwah abah, memang aku lagi rapat dengan mama.. anak jantan sorang la katakan.. hehe.. setiap kali abah marah aku, mama la yang pujuk aku balik, lap air mata aku, peluk aku..

sampai sekarang, rasanya adik beradik aku bengang kot dengan statement nih, bila aku mintak apa-apa mesti mama bagi... contoh paling senang masa makan nasi, aku nak kicap mama pergi ambilkan, kalau adik aku yang mintak dia suruh ambil sendiri.. hahahahaha.. biarlah weh, mama nak manjakan aku.. haha..:P

masa kecil-kecil dulu, aku selalu marah-marah mama sebab kejut bangun pagi dengan cara menyakitkan hati (cuit-cuit telapak kaki, gelilah!)... tengah ngantuk mama usik kaki, memang la bengang..

selalu gak marah-marah mama sebab selalu tak bagi aku keluar main petang-petang.. (aku nak keluar main pukul 4, mama suruh keluar pukul 5.. aku nak keluar main pukul 5, mama suruh aku keluar pukul 6.. eh marahlah!!)

ada jugak tertinggikan suara kat mama.. merajuk dengan mama siap nak lari rumah.. bungkus baju guna kain sarung mama then sangkut kat kayu.. (budak-budak terpengaruh cerita tv masa itu)

sehinggalah satu masa, kejadian yang takkan aku lupakan..
masa tu aku dalam darjah 4.. kira-kira pukul 4 petang, aku nak keluar main bola dan masa itu hujan baru berhenti... aku nak main kat depan rumah member aku (shahid namanya).. mama tak bagi, katanya nanti demam.. mama bersungguh-sungguh larang, aku tak peduli "ahh, tahulah ijen jage diri ijen.. nak main jugak!" (derhaka kau jay)

so, aku dengan degilnya keluar main dengan suka ria.. tengah-tengah sedap gelecek-gelecek bola dalam keadaan tanah lecak, tiba-tiba kaki aku rasa pedih sangat.. aku angkat kaki kiri aku, tapak kakiku berdarah, rupa-rupanya aku terpijak paku.. sakit gila, takut aku tengok darah keluar... paku berkarat tu tertusuk agak dalam kira-kira 1 inci.. aku panik.. aku dengan member aku cuba cabut.. puas tarik dengan segala kudrat yang ada, tak jugak tercabut... aku nangis.. terfikir macam mana aku nak pergi sekolah esoknya dengan kaki terlekat paku... (haha.. pemikiran masa itu)

tengah nangis, adik aku (kacik) datang tengok aku, dia pun nangis.. aku pun ambil keputusan balik rumah.. dengan nangis teresak-esak, berjalan terhincut-hincut, paku masih lagi di kaki, aku menapak slow-slow sampai ke halaman rumah.. jiran-jiran aku semua pelik sebab aku balik menangis.. kacik yang tadi berjalan sebelah aku terus berlari menangis panggil mama dalam rumah.. kakak dan mama keluar.. kakak terkejut tengok dan dia masuk rumah terus bukak dan baca al-quran (kenapa mu buat macam tu kak? sedih aku.. haha!)... mama terus pergi mendapatkanku, terus diangkatnya kaki kiri aku, cabut paku tu.. mak aihh, senangnya mama cabut.. macam koyak kertas je..

mama tak marah pun.. mama just tanya kenapa boleh jadi macam tuh.. mama panik gak, sebab paku tu berkarat.. takut ada kesan sampingan.. masa tu arwah abah tak ada kat rumah sebab kursus kat mana entah, yang penting seharian tak balik..

sejak kejadian tu, aku tak pernah lawan cakap mama dah.. semua yang mama suruh, mama larang aku turutkan.. aku betul-betul takut untuk derhaka kat mama lagi.. kejap je Tuhan nak balas kan?

inilah cerita yang paling memberi kesan dalam hidup aku bila kenang pasal mama..

oh ya, bila buat entri ni baru aku perasan aku tak ada gambar berdua dengan mama.. nantilah tangkap..

so, selamat hari ibu mama... ijen takkan lukakan hati mama.. ijen akan cuba jaga mama sebaik mungkin seperti yang arwah abah jaga..

ijen sayang mama....:*


Moral Of The Story - jangan melawan cakap orang tua..

10 comments:

farwalis said...

hai mama~

gelarezz said...

wah..
aku suka baca entry ko yang mcm neh..
entry ikhlas.. :D

efa fairuz said...

ya ampun.. aku bace Quran laaa? muqaddam je kot.. ehh ke?

tak igt :p

aku syg mu aaa bodo, sbb tu aku wat gitu

padahal panik je tgk darah banyak ngan paku panjang gile..huhu.. takut aku..aku mengaji terus.. patutnye semayang hajat la kan.. hahaha

citahrudin said...

moralopdestorimori -

sape degil cakap mak, nanti jadik batu caves

JAY said...

caki: hai.. heh..:P

farah idayu: wahh!! 1st time mu puji aku! wahahaha..:P

kakak: hahaha.. muqaddam la.. aku xigt mase taip entri nih.. ahahha.. syg gak mu kat aku.. haha..:P

citah: aha.. leh gak tuh.. tanggang zaman moden...:P

gelarezz said...

ko print, pastuh frame komen aku tuh..
sbb lepas neh lagi 10 tahun baru aku puji ko balik..waahahahahaha

JAY said...

hahaha.. bes gak cdgn mu tuh.. aku nk wat jd fosil la lg bes.. heh.. 10 tahun nnt aku tuntut puji mu tuh.. hohoho..:P

atia™ said...

haha .. agak2 kalu adik ade mse tu adik bce al-ma'thurat kot .. huhuhu .. ;pp

hepi mama's day .. ~~ sayang mama .. ~<3

mirachantek said...

wuuu rindu ngn mak aku...
(padahal baru 3ari lepas jumpa)

JAY said...

adik: mujo awk xdop lg.. klu awok ade cnfirm awk nangis.. lg haru bidin.. huhuhu..:P

mira: huhu.. biasela tuh... pandang wajah ibu je pun da dpt pahala.. hoho..:P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails