Monday, April 12, 2010

In Memory, Abah : Part 1

selasa, 6hb April 2010..

jam 6.00 pagi

baru sampai rumah dari KL. tapi duduk kat rumah apih (adik ipar) sebab rumah aku dah lama tiada penghuni (sebab mama jaga abah kat hospital). lepas solat subuh, aku lelapkan mata jap. sekadar hilangkan letih sepanjang perjalanan dari KL ke Kelantan. mama suruh melawat abah kat hospital waktu melawat pukul 1 tengahari nanti. so, aku buat taik mata la kejap...

jam 12.00 tengahari

"din, din! bangun ah.. kate nak pergi melawat abah.." kacik kejutkan aku dari tido. bingkas aku bangun dan meminjam tuala kacik. "mama kol tadi, badan abah dah menggigil-gigil dah" kata kacik dengan nada risau.. "yeke? ok, aku mandi jap" balasku sambil timbul pelbagai andaian dalam kepala. kerisauan terhadap keadaan abah semakin menebal. aku teruskan rutin mandianku. macam biasa, agak lama....

jam 12.30 tengahari

aku bersiap. mengenakan tshirt lengan panjang berwarna biru dan satu-satunya seluar jeans yang aku ada, terus ke bilik kacik. kacik tengah kalut dengan anaknya hafiy. tiba-tiba, handphone kacik berbunyi,"hello ma....... haa?? yeke?? innalillahi wainnalillahirojiun... din, abah dah meninggal, baru je.." kata kacik. kepala aku jadi kosong, blank! abah meninggal? biar betul. maknanya aku dah tak boleh bercakap dengan abah la, tak boleh naik kereta dengan abah la, tak boleh tengok bola dengan abah la.......... air mata ku tahan, sebagai anak lelaki tunggal aku perlu menjadi contoh yang baik untuk adik beradikku. ejah dah menangis teresak-esak. kacik menegurnya agar berhenti menangis. tak elok katanya.

aku, kacik, apih, hafiy dan ejah bertolak ke hospital dari rumah. disebabkan abah baru meninggal dunia, kami ke sekolah adik untuk membawanya ke hospital, melihat abah. sampai di sekolah, kacik dan ejah masuk ke kawasan sekolah mencari adik. 10 minit kemudian, kacik dan ejah berjalan menuju ke kereta manakala adik pula berlari menuju ke asramanya dalam keadaan menangis. adik melempar beg sekolahnya ke tepi jalan. aku pergi kutip. aku faham. adik masih terlalu muda untuk hadapi semua ini. dalam 4 minit, adik datang ke kereta dengan masih berbaju sekolah, menangis teresak-esak. aku sebak tapi masih mampu menahan air mata dari mengalir.

jam 1.00 tengahari

sampai di hospital, mencari parking. jumpa satu parking, sedang parking terlihat kakak bersama abe yus dan anak-anak yang kebetulan juga baru sampai. cukup kami lima beradik sampai serentak. berjalan menuju ke wad temenggung, di mana tempat abah dan mama berada. sampai sahaja di luar pintu wad, aku nampak mama sibuk bercakap telefon. maybe memberitahu perihal abah kepada adik beradik abah. mama nampak kitorang, mama lambai mengajak masuk. aku, kakak, kacik, ejah dan adik masuk dulu, tinggal abe yus dan apih di luar sebentar. sampai di katil abah, aku lihat abah sudah diselimut sehingga menutup mukanya. aku sedih. kacik selak selimut sebab nak tengok muka abah, tapi tak kesampaian sebab pihak hospital sudah mengkafankan abah buat sementara waktu. aku mencari toilet, tapi terjumpa pintu keluar menuju ke tangga. keluar sahaja, sambil menyandar di tangga, air mata aku mencurah-curah tumpah. aku tak dapat menahannya lagi. abah berada dalam kain kafan, sesuatu yang sangat sukar diterima. kacik datang menepuk-nepuk bahuku. aku tahu dia pun sedih tapi dia dah nangis di dalam kereta tadi. aku menangis tersedu-sedu. adik beradik aku yang lain maybe tak nampak sebab aku dah lari ke tangga ni, mama juga tak nampak.

jam 2.30 petang

jasad abah sudah boleh dibawa pulang ke rumah. aku menolak troli yang menampung jasad abah ke van jenazah. selesai menandantangani semua dokumen, bersama mama dan ejah, kami menaiki van jenazah pulang ke rumah. aku duduk di sebelah pemandu sebagai penunjuk jalan. kacik dan kakak balik ke rumah menaiki kenderaan masing-masing. sesekali aku menoleh ke belakang, melihat mata mama yang bergenang dengan air mata, sayu sekali hatiku. aku sangat sakit jika melihat orang tua ku menangis. ejah pula tidak henti-henti membaca surah yasin. sampai sahaja di rumah, aku bingkas turun dari van dan bersama 2, 3 orang lagi tetamu lelaki yang memang sudah ada di rumahku mengangkat jenazah abah. setelah meletakkan abah di satu sudut yang dikhaskan, adik dan ejah membaca yasin. aku agak malu kerana bacaanku tidak lancar..... (teruknya anakmu ini abah)

jam 4.30 petang

sesudah azan asar selesai berkumandang, jenazah abah mula dimandikan. aku sebagai anak lelaki tunggalnya bersama dengan abe yus (abang ipar) dan apih (adik ipar) bertindak menjadi orang yang meriba abah ketika proses mandikan jenazah abah. kami duduk berlunjur dengan kaki merentangi lubang yang dibuat khas supaya air mandian jenazah abah dapat mengalir terus ke bawah rumah. aku meriba bahagian kepala jenazah abah, abe yus bahagian tengah badan dan apih di bahagian kaki. tatkala pak imam menjirus air ke muka dan seluruh badan jenazah abah, aku lihat ada air bertakung di kelopak mata abah. otak lembabku berfikir sayu, "abah dah tak boleh usap mukanya sendiri dah".

aku mengosongkan fikiranku bagi mengelakkan kesedihan melanda diri, terus merata-ratakan air di seluruh muka, telinga, hidung, bibir abah. tiada rasa geli. tumpuanku hanya untuk membersihkan jenazah abah sebersih-bersihnya. mahu saja aku menangis ketika meriba kepala jenazah abah kerana melihatkan wajahnya yang tiada respon apabila disentuh-sentuh, juga apabila jenazah abah disenggengkan ke arah kanan di mana wajah jenazah abah betul-betul menghadap perutku. barulah aku sedar, aku tak pernah memeluk abah serapat itu. peluk pun jarang. kali terakhir mungkin ketika aku masih kecil. hampir menangis.....

tatkala kami sedang mengkafankan jenazah abah, mama datang memberitahu tok imam bahawa anak-anak ingin melihat abah untuk kali terakhir. tok imam membenarkan dengan membiarkan bahagian muka jenazah abah sahaja terbuka. aku tidak mampu menahan air mata bila mendengar ayat "melihat abah untuk kali terakhir"... aku masuk ke bilikku untuk menangis sepuas-puasnya. entah kenapa, air mata aku terlalu banyak kali ini. pakcik sahar datang menepuk-nepuk dan menggosok belakangku sebagai tanda memujuk. ketika aku sedang menangis, kakak, kacik, ejah dan adik mencium jenazah abah. aku keluar sedikit lambat kerana mengambil masa untuk mententeramkan diri sendiri. ketika aku hendak melangkah keluar bilik, pakcik sahar pesan, "masa cium abah nanti, jangan bagi jatuh air mata". aku mengangguk faham. aku mencium dahi abah lama. tak ingin lepas. inilah kali pertama dan terakhir aku mencium abah sejak aku mula baligh. aku tak ingat jika masa kecil aku selalu menciumnya. mama membawa paih (anak kepada kakak, cucu abah yang sulung kira-kira berumur 3 tahun) untuk mencium jenazah abah. katanya, "atuk tido" sambil mencium pipi jenazah abah. aku semakin sayu........

jam 5.30 petang

selesai solat jenazah, aku, abe yus, apih dan beberapa lagi lelaki budiman mengusung jenazah abah untuk dinaikkan ke lori. masa untuk pengkebumian jenazah abah sudah tiba. aku, abe yus dan pakcik sahar duduk di atas lori bagi menjaga jenazah abah, apih pula menbawa adik-adikku ke tanah perkuburan secara berasingan. sampai di tanah perkuburan, aku masuk ke dalam liang lahad bersama abe yus dan seorang orang lama (pakcik yang berpengalaman dalam hal-hal kematian). itulah first time aku duduk di dalam liang lahad. kami menyambut jenazah abah yang dikafankan lalu memasukkan abah ke dalam liang. dalam masa 15 minit, jenazah abah selesai dikebumikan. sedikit talkin dibaca untuk jenazah abah. aku sayu lagi.......

kira-kira 6.15 petang

pengkebumian selesai. baju dan seluar trek aku penuh dengan tanah. sampai di rumah, aku jumpa mama. mama cakap aku dah melaksanakan tanggungjawab sebagai anak lelaki dengan sempurna. bermula dari mengusung, memandikan, mengkafankan dan mengkebumikan jenazah abah. akan tetapi, aku still rasa kurang dan tidak sempurna.....

bagiku,
aku tidak mengusung jenazah abah dengan baik, sebaik sepertimana abah mendukung aku ketika kecil...
aku tidak memandikan jenazah abah dengan baik, sebaik sepertimana abah memandikan aku ketika kecil...
aku tidak mengkafankan jenazah abah dengan baik, sebaik sepertimana abah memakaikanku pakaian ketika kecil...
aku tidak mengkebumikan jenazah abah dengan baik, sebaik sepertimana abah mula-mula menyambut kehadirnku di dunia ini...

ijen sangat sayang abah......:'(

al-fatihah.....


Moral Of The Story - jasa ibu bapa sangat sukar untuk dibalas

16 comments:

delphís said...

Ije.... sabar .... yang pergi tetap akan pergi, kita yang tinggal nih, jgn lupa sentiasa sedekahkan alfatihah dan doakan yang terbaik buatnyer... solat ditunaikan... amal jariah dilaksanakan. Insya-Allah... tanggungjawab Ije besar sekarang nih... Mama dan adik adik amat amat perlukan Ije... be storng for them. Al-fatihah. -kak eda-

FANA FARHANA said...

al-fatihah,
fana tak henti ag nanis mase bace nie..
abg budak kena kuat oke.
kami sume ader tuk abg budak.
kuat taw!

Ahmad Boss said...

jay..sebak sgt2 aku bce cite mu ni..klu aku kt tmpt mu..aku x rse aku sekuat mu..sbr k..

m!S$ sImpLe.. said...

huh!!
teresak sy menangis bace en3 ni!!!!
actually,
saat2 mcm nih pnah tjadi in my life..
yg beza just i my mom,u plak ur dad...

tabah k!!
doa utk yg pergi..
INSYAALLAH doa anak soleh mempermudahkan perjalanan beliau di sana..

nur_cahaya said...

jay~ alfatihah~...
bile tiba detik itu, tidak sesaat cepat, tidak sesaat lmbt...
smoga tabah menghadapi~

Apai said...

Takziah utk family mu paijen. Harap mu saba dale menempuh hari mendatang. Kito sebagai hambo di bumi sementato ni keno ingat bhwo kito ado pencipto n satu hari nanti kito akn jupo nge pencipto kito jg. Redha dengan pemergian ur father is the best thing to do to make him feel peace n happy in barzah...Al Fatihah..

Oh techic Oh said...

be strong jay.kamo anak yang baik.be strong. Al-fatihah.

bluntlynodja said...

al-fatihah.

abg bdk...kuatkan semangat yea. mmg sakit n agak susah nk terima org yg kite sayang meninggalkan kite dulu. tp ini bermakna Tuhan lebih sayangkan dia. moga abah abg bdk ditempatkan d golongan org2 yg beriman. insyaAllah.

and bdk percaya, abah abg bdk sgt berbangga dpt anak yg baik mcm kamu. kamu pon kena percaya tu! ur d leader of d family now rite? jaga mak n adik bradik abg bdk elok2. sayang kamu abg bdk!


-Nad Chot-

xmuckx said...

aduh..siak wak storyline plok mu neh..neway..takziah laa wehh..aku tua aritu pom buzz y msg...

citahrudin said...

hoho..dulu time kecik dia mandikn kita, dh mcm tu..kita mandikan dia..hoh, x de ayat yg buleh explain feel masa tu kn?

atia™ said...

saba laa din .. ~ adik pon sedih gyle .. ~~ T___T

khairi said...

jay..

byk bersabar, ak nk bg kate2 yg bijaksana pn ak xreti pah ak dop rajin lagi rasa benda ginih..

takziah..

al-fatihah

cik gagap said...

jajay....................
aku sedih................
baca entry ko............

aku ada abah lagi...
tp aku tak penah peluk dia..
cium pun jarang sejak aku dh besar ni...

abah aku garang...........
sebab tu la aku jd kurang mesra ngn dia..
tp aku sayang abah aku :(

aku sedih bila baca.. aku nangis bila baca..
semoga kau tabah ye jajay.

semoga arwah abah kau sentiasa dicucuri rahmat.. ALFATIHAH.

::comot.cinta.comet:: said...

sies ar jay..
aku sdey and nanges bace en3 ko ni..
hum..aku tataw,
takziah dr aku,
sabar ea..
byk2 doakan ntok arwah..
smoge arwah ayh ditempatkan dlm golongan org2 yg beriman dan beramal soleh,
hum..
byk2 sbr ea jay..
be strong keh dak panjang..
dak pendek ni doakn yg terbaik ntok ko keh..
hu~ jgn sedey keh..
lau ko sedey, ko leh pukol aku..
hahahahahaha~
^__^

mirachantek said...

sebak, aku nangis ni.
huhu
sebab sama seperti aku tahun lepas, waktu atok aku pergi.
dia aah aku tau, since abah aku pergi waktu aku kecik2 dulu.

natashacherahim said...

Al-Fatihah buat arwah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails