Sunday, March 7, 2010

Kahwin?

hari itu, semasa abah masih dalam wad di hospital kota bharu...

aku, adik aku (kacik) dan suaminya pergi melawat abah. kitorang duduk mengelilingi katil abah yang ditemani mama tersayang. abah dah boleh duduk sendiri kat katil dia.

al-kisahnya~

kacik: bah, ijen dah ade gewe bah!!
abah: gapo? (sambil menjengilkan matanya)
kacik: ijen da ade gewe.. pandai doh ijen loni bah..

(dalam hati aku, natey budok kacik nih!)

abah: budok mano jen?
aku: heee... budok pasir tumboh bah..
abah: acu wi tengok gamba dio
aku: kena tunjuk ke bah? hehehe..
abah: marila wi, abah nak tengok nih.

aku dengan segan-segan taik kucing menunjukkan gambar gewe aku yang dalam enset kat abah. abah meneliti gambarnya penuh minat.

abah: namo gapo jen?
aku: baz... bazlina bah..
abah: bazlina? duk pasir tumboh?
aku: aah.. (mengangguk kecil)
abah: em, gini la.. abah segar sikit lagi, dale buley pat ko, kito gi masuk miney slaluh la.. guno pitih abah dulu pun takpo... wak tubik blako dale bank tuh..
(translate, macam ni la, tunggu abah sihat sikit lagi, dalam bulan 4 macm tu ke, kita pergi masuk meminang terus la.. guna duit abah dulu pun tak apa... keluarkan semua yang ada dalam bank tuh)


gulp!!!!

kacik dan mama tersengih kambing....

bagi aku, constraint untuk aku kahwin
- aku still belajar, hujung tahun ni baru habis..
- aku tak kenal mane lagi famili gewe aku..
- tak ada duit nak tanggung anak dara orang lagi..
- hanya bersedia dari segi batin sahaja..
- banyak selok-belok kehidupan yang aku belum tahu..
- aku tak ada lesen kereta lagi!!!!!!!!!!!

p/s: abah aku sangat berkeinginan menantu berasal dari kelantan

* gewe = kekasih
* loni = sekarang
* pasir tumboh = nama suatu daerah di kelantan
* acu wi = cuba bagi



Moral Of The Story - tak semua benda boleh cerita kat parents

18 comments:

vmirvhvthirvh said...

HAHAHHAA! tak boleh imagine gay nak kawen dah now.. :p

Unknown said...

Salam!!
Waahh..dah dapat approval dari family~
Tapi apa apa pon, pikir masak masak.
Tanggungjawab sebagai suami tuh penting.
Jangan pikir tanggungjawab batin jeh :P
Hoho..
Apa apa pon, Fana doakan semuanya baik baik saja!

Jay said...

[tun] kuaja!! lum lg ah!!! lmbt lg.. keje pn lum lg nih... hukhuk..:P

[fana] wslm.. hehehe... mmg dpt approval.. tp diri sndiri xapprove lg ni... nk kawen ssh... kne ade keje stabil, kete, umh tuk berteduh.. fizikal mental... hukhuk..

pape pn thanks for ur wish, same goes to u....:)

sai_senpai said...

hikhikhik...
waahhhh...xsabo nak merase nasi minyak ko....
jgn lper jemput2..kwn2 lame deh...hikhik

Jay said...

sai, hahaha.. yg pnting bkn dalam mase terdekat ni yea.. dun wuri, klu aku kawen nnt aku jemput semua yg aku knl.. insyaAllah..:)

.:MisZBintanG:. said...

babe...kalo ko kawen..igt kan pe yg akn blaku???hehehe(gelak jahat=>)

(btolke nk kawen da ni?=<)

farwalis said...

mata tua yang memandang mu itu. bundar..pudar...

dia tak mahu bilang apa yg mencengkam jiwa usangnya...

hajat ayahanda..bukan mainan wahai kawan..

Anonymous said...

ewahhhh...

:))

gelarezz said...

jgn lupe jemput aku bila rase2 jodoh dah dekat tuuhh...
hahahaha

Jay said...

[babe] hahahahaha... aku akan igt smpi bile2 babe pe yg mu ckp tuh.. hahaha... lum lg la babe, at least bia aku da keje, ade duit sndiri... blaja x abis lg mne leh kawen... heh..:P

[caki] yea caki.. aku memahaminya jua... tiada apa yang penting bagi ayahanda melainkan kebahagiaan anakandanya...

[fana] ape budak?? hehehe.. lum lg tau... tgu keje dulu.. hehe.. tu abah saje je cakap cmtuh..:P

[farah] hahahaha... tadehal.. insyaAllah aku jemput... da jemput nnt jgn x dtg lak.. sepak kang.,. hahaha..:P

zul said...

ko ptt berterima kasih kt kacik ko tu...wee~

Jay said...

hahahaha... lmbt laun tau gak... hahaha..:P

Hayati Zaki said...

jaso jugok kacik tu..doh abah demo bg green light gak, pesalohnyo g tando dlu gewe tu..t dikebah ore lain plop..hee~

Jay said...

hehehe... btul tuh... klu die xckp abah xtau.. hehe... meme ajat di ati nok tando.. keno knl2 dlu la famili alek sano pulok.. ngee...:P

Innocent gal said...

lalink!!!
nk kawen doh ke??
alamak~!
(garu pale wat2 sedey)
bluek! :P

Jay said...

hehehe.... tgu i keje la lalink.. br pk blik psl kawen.. huhuhu... skrg lum lg.. matang pn x..:P

fathiyyahISMAIL said...

emmm .. patot laaa.. ~ nape abah xsempat tengok .. T__T

Jay said...

kan dik kan? patut la abah suh din kawen bulan 4 br ni... skrg br phm...T_T

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails